Een merknaam registreren is een goede investering als je beschermd wilt zijn in het buitenland tegen inbreuk op je merknaam. Het is namelijk zo, dat je de naam van je merk (of bedrijf) kunt registreren voor Nederland, de Benelux, Europa of heel de wereld. De prijs voor de registratie gaat dan wel in veel gevallen omhoog. Maar dat is een kwestie van afwegen. Wanneer je niet wilt dat ze in Duitsland met je merk aan de haal gaan, dan is een registratie geen slecht idee. 

Licentieverlening voor merken

Merken kunnen ook in licentie worden gegeven door een wettelijke overeenkomst die een derde het recht geeft om het merk te gebruiken. Voor de licentiegever kunnen licentieovereenkomsten toegang bieden tot nieuwe en bredere markten, de verdeling van de werklast en de verantwoordelijkheden, en partnerschappen. De licentienemer kan op zijn beurt profiteren van de goodwill en de reputatie die het merk reeds op de markt heeft verworven. Zo verleent Subway, een van ’s werelds grootste franchiseketens voor restaurants met één merk, zijn merknaam aan zijn franchisenemers.

Doorgaans moet de licentiehouder volgens de voorwaarden van een licentieovereenkomst ervoor zorgen dat de kwaliteit van de goederen of diensten die aan het merk verbonden zijn, onveranderd en actueel blijft.

Waardering van merken

Bij het bepalen van de waarde van een merk moet met verschillende aspecten rekening worden gehouden. Een overweging zijn de kosten voor het aanvragen van het merk en de succesvolle registratie ervan. De belangrijkste overweging is de investering die wordt gedaan om het merk te vestigen. Marktonderzoek kan aantonen hoeveel anderen bereid zijn te betalen voor vergelijkbare producten. Ook de impact van het gebruik van het merk op de omzet is een overweging.

We houden je telkens op de hoogte van de laatste ontwikkelingen als het gaat over zaken doen en de juridische dingen daar omheen. Blijf onze site volgen en lees onze blogs!